Tiga Puluh Satu: Sebab Niat Itu Penting

Monday, October 10, 2016



Assalamualaikum.

Sebelum aku mulakan kerja aku untuk hari ni (sebab assignment Land Law tak habis lagi) aku ada sesuatu nak kongsi kan sedikit untuk anda yang ada di luar sana; tak kira la awak tu student, orang yang dah bekerjaya, suri rumah, mahu pun seekor kucing jalanan. Bagi yang sedang membaca, tahniah saya ucapkan kerana anda berminat untuk meng-klik blogpost saya yang mengarut ni.

Everybody has their own goals, including me. When I was a kid I wanted to become a doctor. But then I realized that I only love Science, not Math. Also, when I discovered that I had haemophobia, I decided to call it a day to doctor as my future ambition. Later then, I have another interest which is in History subject. Everyone says that History is boring and a dry subject, but I thought the opposite and as the result inspiring me to become a lawyer. I worked hard to get into a university that provides Law course and alhamdulillah, I got into one now and currently in my second year of diploma.

Now, after 2 years. I feel like I was out of the place. Where did all the spirits before I come here are gone? Where did all the saying that I used to say "I want to become a lawyer in the future" has gone? Where? I asks myself when did I become so useless and lazy to achieve my one and only dream? Soon that I realize that, I become too reckless about my future. Including my performance in class, my CGPA, and my relationship with my classmates.

Aku sedar yang diri aku semakin hari semakin kurang bersemangat seperti mana mula-mula aku masuk ke alam university. Kenapa aku nak masuk university? Niat aku pada awalnya, nak sambung study, nak lari dari STAM, nak ambik course Law sebab nak jadi lawyer. Sekarang? Entah ke laut mana dah niat aku. Bila dibebankan dengan assignment dan test dan quiz, aku jadi semakin tak confident dengan diri aku sendiri. Aku buat semua benda tu sebab madam yang suruh. Sebab madam yang bagi untuk siapkan sebelum due date. Soon that I realize, I have never niatkan nak buat semua benda tu kerana Allah. Kerana aku nak dapatkan ilmu. 

Sebab tu ilmu tak lekat di dada. Niat aku dah salah selama ni.

Setiap sem aku memang cuba nak niatkan untuk dapatkan ilmu kerana Allah. Dan setiap sem juga aku lupa niat sebenar aku dan aku jadikan semua tu untuk lulus sem tersebut dan habis. Itu sahaja dah cukup. Ilmu tu hilang begitu sahaja tanpa jejak. Akibatnya? Bila lecturer soal balik benda yang dah belajar masa sem satu dulu, otak tak function. Lupa. 

Astaghfirullah. 

Wahai Nor Fahtin Nadirah, bangun lah dari tidur mu yang lena. Kejayaan tanpa usaha yang gigih dan niat yang betul tidak akan mendatangkan hasil apa-apa melainkan kegagalan. Betulkan niat. Tajdid niat. Ingat, kau buat semua ni kerana Allah, untuk manfaatkan ilmu dunia dan akhirat, untuk banggakan mama dan babah.

Ya Allah, bantu lah aku untuk mentajdidkan niat kerana Mu.

Oleh sebab itu lah niat itu sangat lah penting dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Dengan niat, sesuatu yang kita lakukan itu akan menjadi lebih tenang dan teratur. Dengan niat juga kita tahu Allah ada bersama kita untuk membantu. Bila niat kita dah salah, maka buruklah sesuatu pekerjaan itu dan sudah tentu pekerjaan yang kita lakukan itu tidak akan membuahkan hasil. Mula lah dari sekarang. Betul kan niat, kerana niat akan mempengaruhi apa yang bakal kita lakukan. 

You Might Also Like

2 Comment(s)

  1. me too. I feel unmotivated as the days pass by

    ReplyDelete
    Replies
    1. True. I try to stay positive all day but with all the assignments given I suddenly lost all the spirits and become negative again by the end of the day :( helppp

      Delete

ありがとございました!